Implantat

Om man råkar ut för en olycka eller blir av med en eller flera tänder kan man behöva ersätta dem. Ibland är anledningen till att man vill ersätta tänderna rent estetiskt. Men hur går det egentligen till att få nya tänder?

Att få implantat

Implantat är en form av skruvar eller liknande som gör att man kan fästa de konstgjorda tänderna i munnen. Skruven kan liknas vid en konstgjord tandrot. Den består av flera delar och är ofta tillverkad av titan. För att implantatet ska sitta måste en tandläkare fästa det i käkbenet.

Implantat är dyrt men man kan inte heller bortse från att det i dagsläget är den allra bästa metoden för att skapa nya konstgjorda tänder. Om man ska få implantat är det viktigt att man tänker på att det kan ta en hel del tid att få implantaten på plats, men när allt väl är ordnat fungerar de precis som en riktig tand och de är också mycket hållbara. Titanet växer nämligen samman med käkbenet efter ett tag.

Gör det ont att få implantat?

När själva skruvarna sätts på plats är man sövd eller bedövad. Det gör att man inte känner något. Om man endast är bedövad kan man dock känna av tryck mot käken. Efteråt kan man vara öm och det kan vara svårt att äta på ett par dagar. Ofta hjälper vanliga värktabletter men om man behöver något starkare kan tandläkaren ofta skriva ut det. Många gånger finns det också smärtstillande gel som kan användas.

När implantaten har vuxit på plats ska de inte kännas alls. Det känns som att äta och tugga med vanliga tänder. Om man har ont, eller om smärta uppkommer plötsligt bör man omgående kontakta sin tandläkare för att denne ska kunna se om något är fel, om man fått en infektion eller liknande.