Vad är akut tandvård?

Den som någon gång har haft tandvärk, bitit av en tand, slagit ut en tand eller liknande vet hur jobbigt och smärtsamt det kan vara att behöva vänta en eller flera dagar innan den vanliga tandläkarmottagningen öppnar. Om man har kraftiga besvär kan det vara dags att söka sig till akut tandvård.

Vad är akut tandvård egentligen?

När det är tal om akut tandvård handlar det om alla skador som inträffar plötsligt och som kräver behandling omedelbart. I de allra flesta fall kan man inom akut tandvård få en tid inom några timmar eller i alla fall samma dag. Det kan till exempel vara så att man råkat ut för en olycka och behöver omedelbar hjälp.

Om man inte är patient?

När man kontaktar en tandläkare inom folktandvården eller på en privat mottagning kan de ofta ordna akuttider även till personer som inte är patienter. Ofta kan man få komma redan samma dag och då slipper man oroa sig för att behöva ha ont en eller flera dagar. Om man har riktigt mycket tandvärk, en rejäl inflammation eller liknande kanske inte tandläkaren kan göra några ingrepp under dagen men man kan i de flesta fall få antibiotika och smärtstillande tabletter utskrivet som man kan hämta ut på närmaste apotek. Om det inte finns apotek i närheten kan det också vara så att tandläkaren har tabletter till hands som man får med sig hem.

Akutlösning

Ibland kan man av olika anledningar inte laga stora hål i tänderna på en gång. Då kan akuttandläkaren lägga en tillfällig lagning så att man slipper ha ont. När tandens känsligaste nerv blottas kan det både ila och värka. I regel minskar smärtan rejält så snart lagningen är på plats. Man behöver ofta återkomma efter ett par dagar för att få tanden rengjord och lagad ordentligt.