Tandblekning

Det finns flera anledningar till att man kan vilja bleka sina tänder. Ibland har man naturligt en gulare eller brunare färg på tänderna, medicin kan ha missfärgat emaljen eller så har man rökt eller snusat. Många livsmedel kan också orsaka missfärgningar på tänderna. Men hur går det till att bleka tänder?

Tänderna undersöks först

Om man vill bleka sina tänder hos en tandläkare undersöker denne först munnen och tänderna. Man får inte ha några hål och dessutom ska eventuella lagningar vara av bra kvalitet. Om man har tandsten eller beläggningar på tänderna tas det bort och om man har inflammationer eller liknande i tandköttet får man ofta återkomma efter några veckor när inflammationen lagt sig. Det kan också vara så att eventuella lagningar behöver bytas ut. Om tandläkaren måste göra flera behandlingar innan blekningen kan ske får man ett kostnadsförslag innan något görs.

Bleka en eller flera tänder

Man kan välja att bleka en eller flera tänder. Om man vill bleka flera tänder kan man göra det hemma eller på plats hos tandläkaren. Man får en speciell skena som fylls med gel som bleker tänderna. Bleker man hemma kan man ha skenan i under natten, då det tar ett par timmar för tänderna att blekas. Man får ofta besöka tandläkaren ett par gånger med någon veckas mellanrum för att kontrollera att blekningen går som den ska. När man bleker tänderna på plats hos tandläkaren kan man ofta få en starkare gel lagd direkt på tänderna och sedan används speciellt ljus för att aktivera blekningen. Anledningen till att gelen är starkare är framför allt för att man ska få ett resultat snabbare.

Biverkningar

Det finns i regel inte några negativa biverkningar med att bleka tänderna. Ibland kan det ila något när man äter kallt eller varmt men det går vanligen över efter några dagar.